In mijn blog zal met enige regelmaat ook ruimte zijn voor een gast. Vandaag is uw gast-blogger: Gerard de Kleijn.
Op dit moment is Gerard de Kleijn directeur van Museum Gouda. In de kunstwereld staat hij te boek als een vernieuwer. Daarmee loopt hij vooruit op ontwikkelingen in de museale sector en is hij mede koersbepalend. Kernwoorden die hem typeren: innovatief, ondernemend, scherp, confronterend, durfal, liefhebber. Gerard de Kleijn is een zeer ervaren adviseur, bestuurder en curator. Hij schrijft weekbrieven voor Museum Gouda en heeft een maandelijkse blog. Meer informatie over Gerard de Kleijn kunt u vinden op http://www.museumgouda.nl of http://www.gerarddekleijn.nl.
Eeuwen geleden en eeuwen vooruit
Soms komt een eeuwenoud kunstwerk plotseling tot “leven”, letterlijk. Dat overkwam ons dit jaar met het altaarstuk van Blockland uit de 16e eeuw.
Van het ene moment op het andere ontstonden er blaasjes op het schilderij. In Museum Gouda staat dit schilderij bekend als “lastig”. En dat geldt dan niet zozeer voor de onthoofding die door Blockland zeer plastisch is afgebeeld, maar omdat het paneel altijd nog werkt. Onze overige altaarstukken zijn wat dit betreft een stuk rustiger. Blockland vertoont om de zoveel tijd kuren. Door snel en vakkundig ingrijpen is het leed van de vijftig blaasjes – op de foto hiernaast afgedekt met beschermend Japans papier – gelukkig weer verholpen. Diverse experts zijn geraadpleegd, maar een afdoend antwoord hebben we eigenlijk niet.
Is het een knellende lijst? Is de verf inferieur? Zijn het de lichte klimaatschommelingen? Of is het puur ouderdom, te vergelijken met haaruitval en een schilferende huid?
Ik vraag me dan af hoe mijn toekomstige collega’s over vijf eeuwen met onze hedendaagse kunst zullen omgaan. Doen ze dat vergelijkbaar als wij nu met eeuwenoude kunst of zullen er totaal andere technieken worden toegepast? Wij kruipen nog in het vakmanschap van de schilder van de 16e eeuw. Kruipen onze toekomstige collega’s in de huid van de hedendaags kunstenaar?
In januari 2017 wordt een nieuw schilderstuk aangebracht op het plafond van een van de toonzalen van Museum Gouda, geschilderd op paneel door Marc Mulders; uitverkoren tot kunstenaar van het jaar 2017. Is zijn werk bestand tegen de klimaatveranderingen en eigendomswisselingen die er ongetwijfeld zullen zijn? En wordt zijn werk in 2517 nog met zorg geconserveerd?
Net zo goed als ik het Blockland zou gunnen om even te kunnen toekijken op de zorgvuldige restauratie van zijn schilderwerk, zou ik soms wel even een paar eeuwen vooruit willen kijken naar de bestemming en het beheer van het werk van eigentijdse kunstenaars.
Geard de Kleijn, december 2016
http://www.gerarddekleijn.nl